Anki Sundin: Näringsfysiologen som hyllar ätbara insekter

Browse By

Ett av de starkaste argumenten för att börja äta insekter är att många insektsarter är näringsrika. Det är därför hög tid att nu tre år efter Bugburger grundades belysa ämnet mer. Och hur göra det bättre än att boka in ett möte med en näringsfysiolog? Och än bättre: kontakta en näringsfysiolog som har koll på ätbara insekter och som flera gånger berättat poängen med ätbara insekter för sina lyssnare och läsare (i sin podcast och i tidningar som Må bra och Body).
Personen jag har stämt träff med på ett kafé i centrala Stockholm är Anki Sundin. Näringsfysiologen som kompletterade sin utbildning med en MBA på Handelshögskolan i Stockholm, och sedan dess intresserat sig för hållbar business, att göra hållbarhet till en del av en lönsam affärsidé. Och det är så hon kom att intressera sig för insekter.

Anki Sundin, näringsfysiolog.

Anki Sundin, näringsfysiolog.

Ätbara insekter är intressant ekonomiskt, hållbarhetsmässigt men också ur ett näringsperspektiv:
–Det är ju i stort sett samma näringsvärde i insekter som i vilket annat kött som helst. Med det undantaget att vi har omega3-fettsyror i. Och där är det egentligen bara fisk som kan konkurrera med syrsa till exempel, berättar Anki.

Vad är poängen med omega3?
–Det är en anti-inflammatorisk grupp av fettsyror, som är oerhört viktig både för nervsystemets utveckling och för hjärtkärlsystemets funktion, förklarar Anki.
–Vi har tyvärr, skulle jag säga, en situation idag där vi äter lite för lite omega3-fettsyror. Dels i absoluta tal, men också i relation till dess motståndare omega6-fettsyrorna. Dessa har vi inga problem att få i oss mycket utav, men omega3 finns i ett ganska begränsat antal med livsmedel.
Här har alltså insektsprodukter en roll att fylla. Och det finns fler fördelar med omega3. Anki berättar att det gjorts studier som visar att omega3 kan ge bra resultat för att förbättra insulintoleransen för diabetes typ 2-patienter. Tar man stora doser omega3 kan man lindra symtomen vid reumatisk artit till exempel.
Entoprenörer som marknadsför insekter som pulver och bars brukar inte så ofta lyfta fram omega3 utan snarare göra en stor poäng av att syrsa och mjölmask innehåller mycket protein. Och att marknadsföra en produkt med ordet protein känns nästan som en naturlag de senaste åren. Vi västerlänningar trycker i oss proteiner.

Vad är så viktigt med proteiner?
–Protein bygger upp kroppen. Det finns, för att överdriva litegrann, inte en enda vävnad i kroppen som inte beroende av protein: hår, hud, naglar, slemhinnor, blod, skelett, muskler, berättar Anki.
De allra flesta tänker nog på muskler, och det är den främsta anledningen till att folk tar proteintillskott idag, men det är långt ifrån den enda funktionen. Vi behöver protein till allt.

Att vi i väst sällan lider av proteinbrist håller hon med om, men förutom muskelbyggare och de som tränar mycket finns det faktiskt även grupper i Sverige som behöver tillskott. Äldre människor behöver exempelvis mer protein, och inom äldrevården ger man idag ofta protein för att förhindra sarkopeni, muskelförsvagning, men även för att stärka skelettet.

Många lyfter fram att insektsprotein är bättre än protein från växtriket, vad säger du om det?
–Insektsprotein, liksom annat protein från djurriket har en så kallad fullvärdig aminosyraprofil, för att uttrycka det lite vetenskapligt. Det är proteiner som innehåller rätt mängd av alla essentiella aminosyror som vi inte kan tillverka själva i kroppen utan måste få i kosten. Det här betyder dock inte att du som vegetarian inte kan få alla aminosyror, men du måste komplettera ett livsmedel med ett annat för att få en komplett profil. Exempelvis kompletteras bönor med ris.

Här övergår vår intervju i en diskussion huruvida en del vegetarianer kan vara villiga att medvetet komplettera sin kost med insekter, och precis som jag har Anki fått båda svar när hon har ställt frågan till veganer och vegetarianer. De som är öppna för insekter skulle kunna få både proteiner, järn, kalcium samt vitaminen B12.
–Rent näringsmässigt kan man hitta nästan alla näringsämnen som man behöver i vegansk kost. Undantagen är B12 och jag skulle vilja påstå att vitamin D blir en större utmaning att få till sig i en vegansk kost. Men även omega3-fettsyror.

–Vän av ordning protesterar över att jag säger omega3-fettsyror, och menar att alfa-linolensyra som vi har i många vegetabilier, inte minst i nötter, oljor och andra feta vegetabilier, också är en omega3-fettsyra. Och det är helt riktigt. Men de fettsyror som vi behöver mer av det är EPA och DHA, de finns uteslutande i fet fisk, krill och vissa alger, samt vad jag förstår, vissa insekter.

Fyra bra omega3-källor: Krill, syrsor, fisk och alger.

Förutom proteiner, omega3 och B12 ger insekter bland annat bra tillskott av järn, kalcium och zink. Du som idag äter kött, tränar mycket och gärna skulle skippa köttet men är rädd för att den vegetariska kosten inte duger kan alltså komplettera med exempelvis syrsmjöl för att vara på den säkra sidan.
Men det går att träna och bygga muskler även med vegansk kost, och nej de fördomar som många kroppsbyggare har för sojamjöl stämmer inte.
–Fytoöstrogener, som många i mitt gebit träning ofta lyfter fram som något farligt, är inte alls farligt, utan har snarare många nyttiga egenskaper, menar Anki.
Jag påpekar att just det argumentet används av exempelvis världens mest kända syrsbar-tillverkare: Chapul. Vi letar upp påståendet på deras hemsida och kan läsa:

“Crickets do not contain the negative phytoestrogens that are in soy, and are more digestible than whey protein and other meat substitutes”.

–Nä, att fytoöstrogener skulle vara negativa i den mängd det handlar om i soja stämmer inte. Och att protein från syrsor skulle vara lättare att spjälka än vassleprotein verkar konstigt, säger Anki och fortsätter: protein i mjölk är väldigt lätta för kroppen att spjälka och ta upp.

Lita alltså inte på allt du läser om insektsprotein. Men att det är en bra näringskälla med fantastiska framtidsutsikter är Anki Sundin övertygad om.


bokenHej! Jag skriver på en bok som heter Äta insekter: Entomaten och det stora proteinskiftet. Vill du ha koll på när den kommer? Anmäl dig här!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Translate »